אופייה המיוחד של תענית אסתר
ד' אדר תשס"ז, 22.2.07
- השוני שבין תענית אסתר ושאר הצומות- תענית אסתר ניתנת להקדמה ואילו בצומות אחרים אפשרות דחייה דווקא. הרעיון הוא שפורענות לא מקדימים.
מקור 1- גמ' במגילה ה.
- הצומות ע"פ מגילת תענית
מקור 2- שו"ע אורח חיים סי' תקעג, סע' א'
- הבעיה-
בזמן המגילה, שנהג איסור תענית לפני הימים הטובים ולאחריהם, איך ניתן היה לקבוע צום בי"ג, יום לפני פורים?
- תשובה-
קביעת התאריך של תענית אסתר לי"ג באדר מצביעה על כך שהתענית היא חלק ממערכת של חגיגות הפורים. מבחינה היסטורית, הדרמה שהתחוללה סביב הפלתו של המן הרשע - שקדמו לה שלושת ימי הצום - הייתה בחודש ניסן. אם תפקיד הצום היה להזכיר את הפורענות והסכנה, היה מקום לקבוע אותו בניסן כמו שאר הצומות. הקביעה של תענית אסתר בחודש אדר, לפני ימי הפורים, מרמזת על מהותה: ליצור את שמחת הפורים בשלמותה.
מקור 4- ראב"ד בר"ן, תענית, ז. באלפס
שיטה חולקת: חכמי א"י רצו לצום 3 ימים, כמו אסתר, ובעיקרון עדיף לצום בניסן, אלא שאי-אפשר לצום בחודש ניסן. (רא"ש)
- אופי הצום
אין בו היבט של אבלות (רמב"ם תעניות פ"א הי"ד - מקור 6) ביחס לשאר בצומות, בהם יש היבט של אבלות), אלא מדובר צום קל מאוד (רמ"א אורח חיים סימן תרפו, סע' ב', מקור 5). הקלות נובעת מהמהות: הצום הוא חלק מהזיכרון ואולי גם חלק מן השמחה הצפויה.
- מה יהיה עם תענית אסתר בימות המשיח?
אם היא חלק מן הצומות- אמורה להיבטל (למרות שאינה מופיעה בפס' אותו מביא הרמב"ם, תעניות פ"ה הי"ט מקור 7).
אם היא חלק מפורים- אינה מתבטלת (רמב"ם הל' מגילה פ"ב, ה"כ, מקור 8)
- ראיה לסתור-
קיום עצמאי של תענית אסתר באדר א', אם כך אינה חלק מפורים! (אוצה"ג, מגילה ו: - מקור 9)
האם אין שום קשר בין אדר א' לפורים שנחגג באדר ב'? יש דעות שישנה חובת סעודה באדר א' וכל הפטור הוא רק ממקרא מגילה ומתנות לאביונים, כאשר משלוח מנות הוא סניף של מתנות לאביונים (ר"ן במגילה, ג: באלפס)
- מהו זמן קהילה?
שיטת ר"ת בסוגיה (רא"ש, מגילה פרק א סי' א', מקור 12): זמן של צום ותענית- אופי תענית אסתר הוא כיום צום. מה הקשר לקריאת מגילה?
אם נבין שמדובר בחלק מאירועי פורים- גם צום הוא בעל קשר היסטורי לחג.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה